Update: coronamaatregelen eredienst en kerstviering - december 2021

22 december 2021

Geliefde gemeente,

De kerkenraad heeft dinsdagavond overlegd over de lockdown die de regering zaterdag 19 december afkondigde. Welke gevolgen hebben de coronamaatregelen voor de zondagse eredienst en de kerkelijke activiteiten van onze gemeente?

Eredienst

De kerkenraad heeft besloten vooralsnog terug te keren naar de clusterindeling, zoals we die tot voor kort kenden. Voor de ene dienst wordt cluster A uitgenodigd, voor de andere dienst cluster B.

Door de clusterindeling kunnen we op 1,5 meter afstand van elkaar in het kerkgebouw plaatsnemen. Het uitgangspunt is dat gemeenteleden twee banken tussenruimte houden. Tussen beide diensten wordt goed geventileerd. Tijdens verplaatsingen adviseren we u dringend een mondkapje te dragen.

Cluster A bevat de wijken van de ouderlingen G. de Koning, J. G. Nieuwenhuis en C. J. Verburg,
Cluster B die van de ouderlingen W. Hogendoorn, A. J. H. Verdouw en A. G. de Zwart.

Oud. B. Huijser zal per ingang van 1 januari zich volledig richten op het jeugdwerk. Leden van zijn wijk zijn daarover geïnformeerd en hebben een nieuwe wijkouderling toegewezen gekregen. Zij horen met ingang van nu bij het cluster van hun nieuwe wijkouderling.

Voor Eerste Kerstdag 25 december wordt cluster A uitgenodigd, voor Tweede Kerstdag 26 december ’s morgens cluster B en ’s avonds cluster A. De indeling zal wekelijks op de website worden aangegeven.

Overigens, tot nu toe hadden enkele gemeenteleden gereserveerde plaatsen, waarbij 1,5 meter afstand in acht werd genomen. Die reservering vervalt met ingang van Eerste Kerstdag.

Kerstviering

De lockdown heeft ook gevolgen voor de kerstviering op Eerste Kerstdag om 15.00 uur. In overleg met de Kerstfeestcommissie hebben we besloten alleen de kinderen van de Zondagsschool en de vrijdagavond- en zaterdagmorgenclubs uit te nodigen. Van elk gezin dat bij de viering is betrokken, is één ouder welkom.

We vragen gemeenteleden, onder wie grootouders, de viering online mee te beleven. De kinderen van de Zondagsschool en de zaterdagmorgenclubs verzamelen zich zowel voor als na de viering in de Oude School. Daar krijgen ze na afloop ook hun Kerstgeschenk.

De jongeren van de vrijdagavondclubs verzamelen zich voorafgaand aan de viering in de grote consistorie. Na de viering keren ze weer naar de grote consistorie terug.

Maatregelen

We roepen de gemeente dringend op de basisregels in acht te blijven nemen:

• Was vaak je handen;
  • Hoest en nies in je elleboog;
  • Schud geen handen;
  • Klachten als hoesten, keelpijn en koorts? Blijf thuis, laat je testen, ook als je gevaccineerd bent.
  • Let bij het binnenkomen van de kerk op de afstandsregel. Denk er ook aan 1,5 meter afstand te houden bij het verlaten van de kerk.
  • Als we door de kerk of het verenigingsgebouw lopen, is het advies een mondkapje te dragen.

Tot slot

Wij beseffen dat de overheid een dringend advies op kerken doet om voorzichtig met samenkomsten om te gaan. Het is wat we  in onze overwegingen nadrukkelijk meenemen.

Tegelijk zijn we doordrongen van het grote belang van fysieke samenkomsten. Die zijn wezenlijk anders dan digitale diensten, omdat we daarbij met ziel èn lichaam ons neerzetten bij het Woord van de levende God, Die Zelf ziel èn lichaam aannam om zondaren met ziel èn lichaam te verlossen van zonde en dood. De Heere wil dat wij als gemeente zoveel mogelijk fysiek samenkomen onder het Woord, uiteraard zonder lichtvaardig om te gaan met gezondheid en veiligheid.

Van harte wensen we u goede en gezegende Kerstdagen toe! De Zoon van God is naar de wereld gekomen om alle kwaad op Zich te nemen en weg te dragen: de zonde èn de gevolgen van de zonde, waaronder ook ziekten en aandoeningen. ‘Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen en onze smarten heeft Hij gedragen’ (Jes. 53:4a, Matth. 8:17). De Heere geve ons dat we in oprecht geloof en bekering tot Hem mogen terugkeren. Tot eer van Zijn Naam!

Met een vriendelijke groet en heilbede,
uw kerkenraad

Bron: https://www.hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11818/Update:-coronamaatregelen-eredienst-en-kerstviering---december-2021.html