Geen afstandsregel meer in kerk per 26 september

20 september 2021

Geliefde gemeente,

Met dankbaarheid hebben we vorige week kennisgenomen van het besluit van de overheid om de 1,5 meter-regel met ingang van 25 september te laten vervallen. Wat betekent dat voor onze gemeente en de zondagse erediensten? Op die vraag hebben we als kerkenraad ons tijdens de vergadering op 15 september beraden. Graag informeren we u over enkele beslissingen.

Het besluit van de overheid om de coronamaatregelen verder te versoepelen, geeft ons reden tot verwondering. De pandemie heeft de afgelopen anderhalf jaar in ons aller leven grote gevolgen gehad. Zij trok diepe sporen in het kerkelijk leven. Om die reden zijn we verblijd dat de 1,5 meter-maatregel, beeldbepalend in de strijd tegen corona, kan vervallen. We mogen er de genadige en goede hand van de Heere in opmerken.

Tegelijk proeven we de voorzichtigheid die in het overheidsbeleid doorklinkt. Dat willen we in onze beslissingen ook laten meewegen. Voor ons allen heeft het iets onwennigs en onzekers om weer als gemeente in haar geheel bijeen te komen.

Afstandsregel in kerk vervalt

De kerkenraad heeft besloten dat de gemeente per 26 september tijdens de zondagse erediensten weer in z’n geheel mag samenkomen. De afstandsregel in de kerk vervalt. Daarmee komt vooralsnog een einde aan de indeling per clusters. We willen u van harte opwekken beide diensten, als u daartoe in staat bent, fysiek bij te wonen. Het belang ervan is groot. De Heere wil Zijn gemeente ’s zondags rondom Zijn Woord bijeen brengen. Zichtbaar. Daar verbindt Hij Zijn eer aan.

1,5 meter in (deel van) zijbanken

Mogelijk willen enkelen onder ons de 1,5 meter-afstand in acht blijven nemen. Daar hebben we begrip voor. Om die reden blijven we de banken aan de zijkant van het middenschip gebruiken zoals we dat de afgelopen tijd hebben gedaan. Wilt u daar een plaatsje reserveren, neem dan contact op met de koster, dhr. B. Wichers (bwichers@solconmail.nl). Het is het beste dat tot twee dagen van te voren te doen, uiterlijk op de donderdag voorafgaand aan de zondag.

Ook blijven we de erediensten uitzenden met geluid en beeld voor hen die kwetsbaar zijn of om andere redenen de diensten thuis volgen.

Geen toegangsbewijs, let wel op klachten

Het spreekt voor de kerkenraad voor zich dat voor het bijwonen van de diensten in de kerk geen coronatoegangsbewijs nodig is. Wel onderstrepen we het blijvende belang van zorgvuldigheid. Het coronavirus waart nog altijd rond. Let daarom, voordat u naar de kerk gaat, op verkoudheidsklachten. Blijf ook bij geringe klachten thuis. Was uw handen. Hoest in uw ellenboog.

Digitaal collecteren

Voorlopig handhaven we de digitale manier van collecteren. Op die manier willen we ook uitdrukking geven aan het besef dat het virus vraagt om alertheid.

Handdruk

Vooralsnog begroeten we elkaar niet met een handdruk. Er is één uitzondering: we hebben besloten dat de ouderling-van-dienst wel een hand geeft aan de dienstdoende predikant, mits hij daarmee instemt. Het is een veelzeggend gebaar: de ouderling-van-dienst geeft de leiding van de dienst, in biddend opzicht tot God, over aan de predikant; onderling erkennen ze hun afhankelijkheid van de Heere en wensen ze elkaar Gods zegen toe.

Het is ons hartelijk verlangen om u allen te mogen ontmoeten tijdens de zondagse erediensten. We hopen op goede opkomsten. Laten allen die kunnen gaan, daadwerkelijk komen, verwonderd over het feit dat de Heere ons de ruimte weer geeft. Laten wij samenkomen met de bede in het hart: ‘Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede, zoals in de hemel alzo ook op aarde. Want van U is het Koninkrijk, en de kracht, en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid.’

Met een hartelijke groet en heilbede,
Uw kerkenraad

Bron: https://www.hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11795/Geen-afstandsregel-meer-in-kerk-per-26-september.html