Overdenking op zondagavond 27 jan 2019: HC antwoord 3 en 4

26 januari 2019

Heidelberger catechismus, Zondag 2, vraag en antwoord 3 en 4

Schriftlezing: Galaten 2

Galaten 2:19 “Want ik ben door de wet der wet gestorven opdat ik God leven zou”

Doel van de preek: Galaten 2:19 begrijpen én herkennen in ons leven.

Vraag en antwoord 3 veronderstellen dat we ellendig zijn. Dat voelt lang niet iedereen zo. De Bijbel zegt: toch ben je het. Kijk maar naar Mijn wet.

1 Sterven aan de wet

Ieder mens heeft een gevoel: als ik goed leef komt het wel goed. En vrijwel iedereen vindt dat hij vrij goed leeft. Een kerkmens kan zich zomaar beter voelen dan anderen. Farizeer gevoel zit ons in ons bloed. We hebben verwachting van de wet. Paulus zegt: daaraan ben ik gestorven.

2 Sterven door de wet

Maar Jezus maakt daar een einde aan. Hij leert hoe de wet opgevat moet worden:

Ten eerste: geven we God wat Hem toekomt?
Ten tweede: is ons innerlijk vol van liefde tot God en de naaste?
Ten derde: is dit volkomen in ons hart en leven?

Zo leert Jezus mij om door de wet (zoals Hij die uitlegt) aan de wet (aan mijn verwachting door de wet) te sterven. Ik ben ellendig want ik voldoe niet aan de wet en dat betekent dat ik schuldig sta en de eeuwige vloek verdien.

3 Leven door Jezus

Maar zie op Jezus Christus. Hij heeft de wet gehouden, helemaal. De vloek gedragen en de gehoorzaamheid vervuld. Het sterven aan de wet heeft als bedoeling mij te laten vluchten tot Jezus Christus. Zo snel mogelijk. Hoe scherper de wet, hoe eerder naar Jezus toe. Gooi de krukken van de wet weg en laat je dragen door Jezus Christus. Zo leer ik voor God te leven: uit liefde.

Dit is een levenslange les. Om ook als ik gezondigd heb niet mezelf eerst te willen verbeteren, maar rechtstreeks tot Jezus te gaan. Om mijn geloofszekerheid niet af te laten hangen van hoe mijn dag was, maar geheel te funderen op Jezus Christus. Om te leren nooit meer de trap (van mijn wetsbetrachting) te nemen, maar altijd de lift (van Gods wetsvervulling in Jezus Christus).

Vragen om te bespreken of te overdenken:

1. Hoe denkt de gemiddelde Nederlander over zichzelf en over de wet?
  2. Begrijpen we Galaten 2:19? Zeg het eens in eigen woorden.
  3. Is het moeilijk om daar persoonlijk uit te leven? Waardoor wel of niet?
  4. Hoe belangrijk is de wet voor het geloofsleven?
  5. Hoe scherper men de wet preekt, hoe eerder mensen bij Jezus komen. Klopt dat?

Avonddienst

Ds. D. Breure

Datum: Zondag 27 januari 2019
Tijdspad: 18:30 t/m 20:00