Update coronamaatregelen: Kom naar de kerk, houd 1,5 meter afstand

20 januari 2022

Beste gemeenteleden,

De kerkenraad heeft besloten de erediensten per zondag 23 januari weer toegankelijk te maken voor alle gemeenteleden. Daarbij blijven we de 1,5 meter afstand in acht nemen. We roepen jongeren en ouderen op zoveel mogelijk te komen. Mocht blijken dat er te weinig plaats in de kerk is, dan is er ruimte beschikbaar in verenigingsgebouw De Oude School. De diensten kunnen daar per livestream worden gevolgd.

De kerkenraad heeft deze beslissing woensdag 19 januari 2022 genomen, nu de regering afgelopen vrijdag heeft bekendgemaakt de coronamaatregelen te versoepelen en de samenleving verder open te stellen. Het komt omdat omikron (de dominante variant van het coronavirus) weliswaar besmettelijker is, maar tegelijk aanzienlijk minder schade aan de volksgezondheid toebrengt. Ook het aantal ziekenhuisopnamen laat een dalende trend zien.

Inmiddels hebben verschillende kerkverbanden de afgelopen dagen laten weten bezorgd te zijn over de geestelijke schade die de coronamaatregelen veroorzaken. Alom werd de afgelopen weken aandacht gevraagd voor de economische en psychische schade van de lockdown. Maar we mogen daar de geestelijke schade zeker aan toevoegen. De coronamaatregelen eisen hun tol.

Om die reden roepen we de gemeente op zoveel mogelijk de zondagse erediensten fysiek bij te wonen. De zondag is de koningin der dagen, waarop de Koning van de kerk de gemeente samenroept rondom het Boek der boeken, het Woord van God. Het is het hoogtepunt van het christelijke leven: de zondagse eredienst. Daar wil God, in de stilte van het hart, tot ons spreken en zichtbaar maken dat Hij zorgdraagt voor mensen, mensen van vlees en bloed, met ziel èn lichaam.

De koster en de kerkrentmeesters zien er, met hulp van BHV’ers, op toe dat de 1,5 meter afstand tussen gemeenteleden bewaard blijft. Tegelijk willen we ons begrip uitspreken voor hen voor wie de drempel te hoog is vanwege hun kwetsbare gezondheid. Ook kunnen er andere wettige redenen zijn waarom wij niet kunnen opkomen naar ‘de voorhoven des Heeren’.

Wie het op prijs stelt vooraf een plaatsje te reserveren, kan daarvoor terecht bij koster Bert Wichers.

Van groot belang blijft dat iedereen de basisregels goed in acht neemt.

• Was je handen
  • Hoest en nies in je ellenboog
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Geef elkaar de ruimte
  • Draag zoveel mogelijk een mondkapje
  • Klachten? Blijf thuis en laat je testen

We wensen u van harte Gods zegen toe! Laten wij de Heere bidden om Zijn zegen over de zondagse diensten en de verkondiging van het Woord. 'Toon ons Uw goedertierenheid, o HEERE, en geef ons Uw heil' (Psalm 85:8).

Met een vriendelijke groet en heilbede,
Uw kerkenraad

Waarder, 19 januari 2022

Bron: https://www.hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11823/Update-coronamaatregelen:-Kom-naar-de-kerk,-houd-1,5-meter-afstand.html