Heilig Avondmaal zondag 12 september

06 september 2021

D.V. zondag 12 september hopen we weer bediening van het Heilig Avondmaal te houden. De kerkenraad heeft besloten om dit op dezelfde wijze te doen als de afgelopen keer in juni, met het enige verschil dat we deze keer wél zullen zingen.

Dat betekent het volgende:

Het Heilig Avondmaal zal bediend worden in twee, geheel gelijke, diensten: Een morgendienst die om 09.30 uur begint en een middagdienst die om 14.30 uur begint. Ook tijdens de middagdienst is er weer kinderoppas. Voor de morgendienst worden uitgenodigd de wijken van de ouderlingen Nieuwenhuis, Verburg, Verdouw en De Zwart. Voor de middagdienst de wijken van de ouderlingen Huijser, De Koning en Hogendoorn. Als u bij de middagdienst bent ingedeeld en dit geeft grote problemen, dan kunt u vragen om naar de morgendienst te worden verplaatst. Wilt u dat dan uiterlijk zaterdagavond 11 september laten weten aan de scriba van de kerkenraad (scriba@hervormdwaarder.nl , 06-44334534).

Net als de vorige keer zullen ambtsdragers langskomen met schalen brood en met een dienblad met kleine bekertjes wijn. Als de dominee de nodiging heeft uitgesproken zullen de ambtsdragers eerst met de schaal brood de rijen langsgaan. In plaats van naar voren te lopen gaat u (indien mogelijk) staan als de ambtsdrager bij uw bank is, ten teken dat u zult deelnemen. Als u brood genomen hebt, gaat u weer zitten en wacht met het eten van het brood totdat alle ambtsdragers weer terug zijn en aan tafel zitten. Daarna, op teken van de dominee, eet iedereen die brood heeft ontvangen tegelijk/gezamenlijk het brood. Als de ambtsdragers met het blad wijnbekertjes rondgaat doet u hetzelfde: Als de ambtsdrager bij uw bank is gaat u staan, ten teken dat u deel zult nemen. Als u het wijnbekertje genomen hebt gaat u weer zitten en wacht met het drinken van de wijn totdat alle ambtsdragers weer terug zijn en aan tafel zitten. Daarna, op teken van de dominee, drinkt iedereen die wijn heeft ontvangen tegelijk/gezamenlijk de wijn. Het lege bekertje kunt u daarna op de bank voor u zetten.

We hopen en bidden dat zo het Heilig Avondmaal wederom op waardige wijze gehouden zal mogen worden.

Al is de vorm iets anders, de heiligheid en de heerlijkheid van het sacrament zijn er niet minder om; we hopen dat uw/jullie voorbereiding en (kleding)stijl dat ook niet zullen zijn. Tot eer van Koning Jezus, Die dit sacrament heeft ingezet, tot versterking van het geloof in Gods beloften en tot verwondering van allen die deel mogen nemen. We hopen dat er verlangen is om het sacrament te mogen zien en proeven en Christus te ontmoeten in brood en wijn.

Bron: https://www.hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11791/Heilig-Avondmaal-zondag-12-september.html