Overdenking op zondagavond 23 aug 2020: HC zondag 21 (56)

22 augustus 2020

Zondag 21 vraag en antwoord 56

Psalm 32:1-5, Psalm 51:1-7, Hebreen 9:19-22

1 de belijdenis

Het gaat over de Heilige Geest. Dankzij Hem is de Kerk er. Wie bij de kerk behoort heeft 2 schatten: in dit leven vergeving van zonden en na dit leven eeuwig leven.

Er is meer te noemen aan rijkdom in dit leven. Bijv. kind van God zijn, nieuw leven, gave van de Heilige Geest. Van al die andere schatten is vergeving de deur. Zonder vergeving hebben we niets. Door vergeving delen we in alles. Psalm 32:1.

Vergeving, andere uitdrukkingen zijn: de zonden achter Mijn rug werpen, in de diepte der zee werpen, zo ver het west verwijderd is van het oosten. Dus: voorgoed en totaal. ‘Nimmermeer gedenken’ zegt de catechismus. ‘Ook mijn zondige aard’. Geen nieuw leeg schrift geven, maar een volledig nieuw ingevuld schrift.

Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven. Geldt u/jou dat?

2 de bloedstorting

Vergeving is er dankzij de bloedstorting van de Heere Jezus. Hebreen 9:22. ‘Omwille van de genoegdoening van Christus’.

Zonde is overtreding. Opstand, afbuigen, doelmissen. De kans op terugval is bij ons 100%. God is Rechter. Die kan en zal niet zeggen: och, laat maar, ga maar verder. Maar God geeft Zijn Eigen Zoon. Hij draagt de straf en toorn van God. In Hem biedt God vergeving aan. Het ruilen van klederen. Geef Mij uw zonden.

Vergeving om Jezus wil geeft verwondering. Ook verdriet over mijn zonden. En verlangen om de zonde te doden.

3 de bede

David had eerst zijn zonde verzwegen, weggedrukt/ontkend (Psalm 32). De Heilige Geest brengt tot belijdenis van zonde. Psalm 51. Stilstaan – onder ogen zien – schuld erkennen – uit mijn zondige aard is het gekomen. Wie zijn zond belijdt ontvangt vergeving. I Johannes 1:8. Direct en volkomen. Dat is groot!

In Psalm 51 bidt David herhaaldelijk om vergeving. Niet om God te vermurwen, maar om het geloof te sterken.

Dit is niet éénmalig, maar gaat het hele geloofsleven door. De eerste keer gaat het samen op met de overzetting uit satans rijk in Gods rijk. En dan steeds door om dieper te beseffen niets verdiend te hebben en om Gods Vaderlijke gunst weer te ontvangen. Psalm 130:2-4. Niet vanuit angst, maar vanuit verlangen. Dieper en rijker.

1. Kunt u wat Bijbelse elementen van vergeving opnoemen?
  2. Zijn uw/jouw zonden vergeven? Wanneer of waardoor twijfelt u daar (wel eens) aan?
  3. Wat wil het ons zeggen dat er vergeving is dankzij de ‘genoegdoening van Jezus’?
  4. Het belijden van zonden: herkent u zich in Psalm 51? Herkent u dat het steeds weer terugkeert?
  5. Wat zou ons verhinderen om onze zonden te belijden?

Avonddienst - Cluster 1

Datum: Zondag 23 augustus 2020
Extra info: Stil gebed
Votum en groet