Corona: Bericht uit de pastorie (4)

09 april 2020

Leren van ouderen

In deze tijd heb ik vooral telefonisch contacten met ouderen, vaak weduwe of  weduwnaar. Enkele uitdrukkingen die ik van hen hoor geef ik graag door, ook voor andere leeftijden. Als er overigens jongeren/jongvolwassenen zijn die gedachten krijgen nav. deze crisis, geef ze gerust aan mij door, dan kan ik die een volgende keer opnemen en weer delen met ouderen. Maar hier enkele uitspraken van onze ouderen nav. de crisis.

“Ik lees nu elke dag in de catechismus, die is toch zo mooi, dominee”
“Het is wel een roepstem, niet alleen voor de wereld, maar allereerst voor mezelf.”
“Ik beleef de mooiste tijd van het jaar, de tijd op weg naar Goede Vrijdag”
“We hebben nog zoveel, en dat waardeer ik nu des te meer”
“Zolang we weten naar Wie we toe kunnen, kan ik niet zeggen: ’Het gaat slecht’ ”

Bijbel en corona

Vanuit de gemeente krijg ik geregeld kaarten/mails van bemoediging of wordt me wat aangereikt om over na te denken in deze tijd. Hartelijk dank daarvoor! Daaruit haal ik enkele Bijbelgedeelten die bij het nadenken over het coronavirus betrokken zouden kunnen worden. Ik zet er een aantal op een rij: Openbaringen 16, Jesaja 26:8-11, Lucas 13:1-8, Jesaja 35, Exodus 8, Hosea 6:1, Psalm 13, Mattheus 24:1-13, Klaagliederen 3:21-33, Psalm 31:15. Gedeelten om eens rustig te lezen, wat over op te zoeken, en over na te denken. Laat dit iets extra’s zijn om Bijbel te lezen. Laten we vooral blijven lezen in het Lijdens- en Paasevangelie.

Bloemenactie

Vanuit de kerkenraad en met hulp van de jeugdvereniging krijgen ouderen rond Pasen een bloemetje bezorgd. Het wordt voor de voordeur gelegd om besmettingsgevaar te voorkomen. Wat mooi dat velen zich hiervoor in willen zetten. Ook jongeren van de jeugdvereniging hebben hun handen uit de mouwen gestoken. Bedankt! We hopen dat onze ouderen eruit afleiden dat er aan hen wordt gedacht, dat er voor hen wordt gebeden, ja dat Christus in barmhartigheid Zijn handen naar hen uitstrekt.

Pasen en corona

Binnenkort hoopt het Pasen te zijn. Het heilsfeit van het leven, ja, van hét Leven, en van de overwinning op de dood. En dat in deze corona-tijd waarin zoveel ziekte en overlijdens plaatsvinden. Hoe is dat te rijmen met elkaar? Op deze vraag hoop ik tijdens de dienst op 1e Paasdagmorgen in te gaan.

Kijk eens om u heen

Laten we inderdaad nog eens om ons heen kijken naar mensen voor wie de Paasdagen moeilijk en eenzaam kunnen zijn. Kunnen wij misschien iets voor hen betekenen? Een beetje aandacht, een kleine handreiking, een welgemeend gebed kan zoveel betekenen!

Site kerkengezinonline.nl

Deze site is gelanceerd door het LCJ en en ErdeeMediaGroep en heeft als ondertiel: platform voor kerk en gezin in crisistijd. Onder allerlei rubrieken (oa. Diaconaat, kinderen, jongeren, pastoraat) staan tips en links voor toerusting. Aanbevolen!

Stil

Alles is stil!

Als ik de hond uitlaat valt het me zo op: wat is het stil. In de lucht: geen vliegtuig te horen. Op de snelweg langs Waarder: veel minder auto’s. Alleen de schepping leeft op. Juist doordat het zo stil is lijkt het wel. De vogels zingen tot eer van hun Schepper.

Alles staat stil!

Al zijn er sectoren waarin het juist extra druk is (met name in verzorgende beroepen, maar ook elders), over de hele linie is veel tot stilstand gekomen. De economie. Bij veel jongeren staat de studie stil. Het gemeenteleven staat stil. Geen catechisaties, geen jeugdvereniging, geen kringen of verenigingen.

Alles wordt stil?

Ja, dat zou te hopen zijn: dat alles, iedereen stil wordt voor God. Om voor Zijn aangezicht te overdenken en te bidden. Te overdenken wat Hij ons te zeggen heeft in Zijn Woord en met dit teken van de tijd. Te bidden voor overheden, land en volk, kerk en gemeente, gezin en eigen hart en leven.

Genoeg reden om stil te worden, stil te worden voor God. Dat het niet alleen stil is, en stil staat, maar stil wordt, in ons hart, voor Gods Aangezicht.

Uw en jullie D. Breure

Bron: https://www.hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11546/Corona:-Bericht-uit-de-pastorie-(4).html