Overdenking op zondagavond 30 juni 2019: HC zondag 8

Heidelberger catechismus, Zondag 8

Schriftlezing: Mattheus 28:19, 2 Korinthe 13:13, 1 Petrus 1:1-2

1. De drie enige God. Zo belijden wij Hem

De Kerk belijdt God als de Drie-enige. Om des te beter uit te laten komen Wie Hij is (het gordijn ontvouwen).

God de Vader en de schepping: de Almachtige, Hij onderhoudt en bewaart. God de Zoon en de verlossing: Hij draagt de schuld weg zonder te bezwijken. God de Heilige Geest en de heiliging: Hij vernieuwt het hart.

Als er een drie enige God is voor ons heil, zijn zondaren totaal verloren: wij kunnen niet, verdienen niet en willen niet. Bij deze God is zaligheid te vinden! Voor volkomen verlorenen.

Latere belijdenissen hebben dit onderstreept. Nicea, Athanasius, Catechismus, Nederlandse Geloofsbelijdenis, Dordtse Leerregels. Uitmondend in de uitverkiezing. De drie enige God zij alle eer voor de zaligheid. Het geloof zegt daar van harte “Amen” op.

2. De drie enige God. Zo ontmoeten wij Hem

• Allereerst in de Heilige Doop. Ongevraagd, onverdiend is God daar. Hij is gewillig puur vanuit Zichzelf. Opdat wij ons aan Hem toevertrouwen, in Zijn armen laten vallen. Hoelang weigeren wij dat nog steeds?
  • Aan het begin van elke kerkdienst. Wonderlijk. Hoe wij de week ook doorbrachten, God wacht ons op met genade en vrede. Om je te verwonderen. Om te proberen bewust(er) te horen.
  • In de geloofsbelijdenis. Wat een rijkdom in de drie enige God. Dan mag er onbevreesdheid zijn, zekerheid, verzadiging van heil. Wat is zonde tegen deze drie enige God erg.
  • Aan het einde van elke kerkdienst. De zegen. Voor alles wat deze week wacht. De zegen daalt als regen neer.

1. Juist omdat wij totaal verloren zijn is het zo nodig en zo rijk dat God de drie enige God is. Kunt u dat wat uitleggen?
  2. Wat betekent het voor u om gedoopt te zijn? Zou dat meer kunnen (gaan) betekenen?
  3. Hoe kunnen we proberen de groet en de zegen in de kerkdienst bewuster aan te horen?
  4. Kennis van de drie enige God geeft ook verdiepte zondekennis. Herkennen we dat in ons leven?

Avonddienst

Datum: Zondag 30 juni 2019

Bron: https://www.hervormdwaarder.nl/nieuws+en+overdenking/11388/Overdenking-op-zondagavond-30-juni-2019:-HC-zondag-8.html